استوديو تدوين ديجيتالي ( قسمت سوم )
بازدید : 700 | جمعه 06 تیر 1393 - 22:49
alitayebi
مدیر سایت
ارسالی ها : 946
عضویت : 9 /3 /1393
تشکر ها : 83
تشکر شده : 149
استوديو تدوين ديجيتالي ( قسمت سوم )
اشاره :
قسمت سوم از سلسله مقالات آموزشي تدوين ديجيتالي با استفاده از برنامه پريمير را در پيش رو داريد.در شماره قبل نحوه استفاده از افكت ها را توضيح و تمريني را نيز با استفاده از افكت CAMERA BLUR انجام داديم . همانطور كه قبلا نيز اشاره شد افكت ها از قسمت هاي بسيار مهم در برنامه هاي تدوين ويدئويي مي باشد و دانستن تكنيك هاي آن براي تدوينگران امري ضروري و لازم مي باشد.


در اين شماره مبحث افكت ها را با معرفي چند افكت كاربردي و انجام دو تمرين به پايان مي بريم. در تمرين اول حركت « پن » دوربين را با استفاده از افكت Image Pan نشان مي دهيم و در تمرين دوم چهره فردي را در حين حركت شطرنجي نموده ، بطوريكه قابل تشخيص نباشد البته تمرين دوم را در شماره بعد و پس از آشنايي با بخش Transparency انجام خواهيم داد. اكنون تعدادي از افكت هاي كاربردي را توضيح داده و سپس وارد بخش صدا و افكت هاي صوتي مي شويم .

Brightness & Contrast
اين افكت براي اصلاح رنگ و تغيير روشنايي و كنتراست تصوير بكار مي رود همچنين با تركيب اين افكت و كليدهاي روشنايي ( TRANSPARENCY ) مي توان هاله اي نوراني به دور تصوير ايجاد نمود كه تمرين اين تكنيك را در بخش TRANSPARENCY انجام خواهيم داد اين افكت در پوشه ADJUST در پالت VIDEO EFFECTS قرار دارد( شكل 1).
شكل 1

Radial Blure
افكت RADIAL BLUR عمل چرخش و زوم كردن دوربين را شبيه سازي مي نمايد و يك تيرگي ( تاري و محوي ) نرم در اطراف تصوير ايجاد مي نمايد و داراي دو حالت SPIN و ZOOM مي باشد كه در حالت SPIN ايجاد تيرگي بصورت دايره اي شكل حول نقطه مركزي تصوير مي باشد و در حالت ZOOM به صورت خطي و به سمت خارج از مركز تصوير مي باشد.
Bend – Wave
اين افكت ها كه در پوشه DISTORT قرار دارند باعث ايجاد تغيير شكل در كليپ از طريق ايجاد خطوط موجي شكل مي شوند.
Ripple
يك بافت موجدار،مانند اثر حركت آب در درياچه بر روي كليپ ايجاد مي نمايد .
نكته : از افكت هاي BEND و RIPPLE براي ساخت پس زمينه متحرك نيز مي توان استفاده نمود
Transform
اين افكت باعث تغيير شكل در فرم هندسي كليپ شده و بوسيله آن مي توان كليپ را در محورهاي مختلف حركت داد.
Crystallize
براي ايجاد يك بافت بلوري شكل بر روي كليپ از اين افكت استفاده نماييد.اين افكت در پوشه PIXELATE قرار دارد.
Lense Flare – Lightning
افكت LENS FLARE انعكاس نور در لنز دوربين را شبيه سازي مي كند .
LIGHTNING جلوه رعد و برق و الكتريسته را بوجود مي آورد. هر دو اين افكت ها داراي قابليت كليد فريم پذيري بوده و جلوه هاي زيبائي را با آنها مي توان ايجاد نمود . اين افكت ها در پوشه RENDER قرار دارند.
Mosaic
افكت MOSAIC در پوشه STYLIZE قرار دارد و يك بافت شطرنجي بر روي كليپ ايجاد مي نمايد حتما همه شما بارها اثر اين افكت را در برنامه هاي تلويزيوني براي پوشاندن چهره افراد ديده ايد نحوه استفاده از اين افكت را در شماره بعد به تفضيل شرح خواهيم داد.افكت هاي REPLICATE ، TILES و WIND از ديگر فيلترهاي جالب پوشه STYLIZE است كه نحوه استفاده از آنها ساده و گويا مي باشد.پوشه بعدي كه مورد بررسي قرار مي دهيم پوشه TRANSFORM مي باشد كه داراي افكت هاي بسيار جالبي مي باشد ( شكل 2 ) .
شكل 2

Camera Blure
با شبيه سازي ديد دوربين امكان مشاهده كليپ از زواياي مختلف را مي دهد.
Clip
براي اصلاح پيكسل هاي خاموش كه در كناره هاي كليپ بوجود مي آيد استفاده مي شود و اين پيكسل ها را با خطوط رنگي مي پوشاند. بدليل نوع عملكرد اين افكت، بيشتر از آن براي ايجاد يك قاب رنگي به دور كليپ استفاده مي شود.
Horizontal Flip
اين افكت جهت كليپ را از چپ به راست معكوس مي نمايد.
Image Pan
IMAGE PAN يكي از پر استفاده ترين افكت موجود در پريمير مي باشد. اين افكت حركت « پن » دوربين را در تصاوير ايجاد مي نمايد ( حركت افقي دوربين به چپ يا به راست را « پن » گويند ) و همچنان با استفاده از اين افكت مي توان بر روي نقطه اي در كليپ ZOOM IN نمود.

IMAGE PAN همانطور كه از نام آن پيدا است براي تصاوير ثابت مي باشد ولي مي توان از آن براي تصاوير متحرك نيز استفاده نمود. نحوه استفاده از اين افكت بشرح زير مي باشد :
ابتدا تصوير را داخل پنجره پروژكت نماييد ما براي اين تمرين از يك تصوير بنام CHILDREN كه ابعاد آن 360 x 270 مي باشد استفاده نموده ايم. اين عكس را مي توانيد به همين نام از وب سايت ماهنامه دانلود نماييد و آن را داخل يك بين بنام IMAGE قرار دهيد (شكل 3) . سپس آن را داخل TIMELINE و روي يكي از تراك هاي تصويري قرار دهيد و افكت IMAGE PAN را بر روي آن اعمال نمائيد.
شكل 3
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش

alitayebi
مدیر سایت
ارسالی ها : 946
عضویت : 9 /3 /1393
تشکر ها : 83
تشکر شده : 149
1 RE استوديو تدوين ديجيتالي ( قسمت سوم )
جمعه 06 تیر 1393 - 22:49

مطابق شكل 4 در پنجره EFFECT CONTROLS آيكون KEYFRAMING ENABLED را فعال نمائيد و با استفاده ازدكمه KEYFRAME NAVIGATOR كليد فريم اول را انتخاب و در پالت EFFECT CONTROLS گزينه SETUP را كليك نماييد.همانطور كه در شكل 5 مشاهده مي شود پنجره تنظيمات افكت از دو قسمت SOURCE و PREVIEW تشكيل شده است .
شكل 4

قسمت SOURCE براي تنظيمات افكت و قسمت PREVIEW براي مشاهده تنظيمات انجام شده در قسمت SOURCE مي باشد همانطور كه در تصوير مشاهده مي شود در پنجره SOURCE چهار اهرم در اطراف تصوير وجود دارد كه با حركت دادن اين اهرم ها به سمت داخل مي توان كادر قابل مشاهده را كوچك تر نمود براي اينكار بايد نشانگر ماوس را بر روي يكي از اين اهرم ها قرار داده تا به شكل يك دست اشاره كننده در آيد آنگاه كليد چپ ماوس را پائين نگه داشته و به سمت داخل حركت نماييد.
شكل 5

براي تغيير اندازه تصوير با حفظ تناسب، كليد SHIFT را پائين نگه داريد. در اين مثال مي خواهيم حركت پن از روي چهره كودك سمت چپ شروع شده و تا چهره كودك سمت راست ادامه پيدا نمايد براي اين منظور كادر را كوچك كرده و مطابق شكل 6 روي چهره كودك سمت چپ قرار دهيد . براي دانستن موقعيت دقيق كادر نمايش مي توان از اطلاعاتي كه در پايين پنجره SOURCE قرار دارد استفاده نمود .
گزينه هاي LEFT وTOP موقعيت مكاني كادر نمايش را براي شما بازگو مي نمايند. همانطور كه مشاهده مي شود ابعاد كادر نمايش 140 x 103مي باشد و فاصله آن با بالاي پنجره 25 مي باشد اكنون با در نظر گرفتن اين اطلاعات، پنجره تنظيمات را OK كرده و به كليد فريم آخر رفته و مجددا وارد پنجره SETUP شويد.

شكل 6

در اينجا براي اينكه ابعاد كادر نمايش و موقعيت مكاني آن با كليد فريم اول يكسان باشد و حركت پن روي يك خط مستقيم انجام گيرد مي توانيد اطلاعات را بصورت اعداد در قسمت مربوطه وارد نماييد ( مطابق شكل 7). اكنون تنظيمات را تاييد كرده و به پنجره TIMELINE باز گرديد و پروژه را رندر نماييد نتيجه حاصل بايد حركتي نرم و افقي از چپ به راست باشد.
از افكت IMAGE PAN استفاده هاي زيادي مي توان نمود و تصاوير را مي توان در جهات مختلف به حركت در آورد در همين مثال براي ايجاد ZOOM IN كافي است وارد كليد فريم اول شده و مقدار WIDTH و HEIGHT را بترتيب روي 360 و 270 قرار دهيد.

شكل 7

قابليت افكت ها نامحدود مي باشد و جلوه هاي زيبايي را با تركيب آنها مي توان ايجاد نمود .بهترين روش براي آشنايي با افكت ها، تمرين كردن و سعي در بازسازي نمودن افكت هاي بكار رفته در تيزرهاي تلويزيوني مي باشد. كنون براي تكميل مبحث افكت ها، بخش صدا و افكت هاي صوتي را در پريمير آغاز مي كنيم.
صدا و افكت هاي صوتي
برنامه پريمير علاوه بر امكاناتي كه براي ويرايش كليپ هاي تصويري دارد داراي ابزارهايي براي ايجاد تغييرات و اصلاحات بر روي كليپ هاي صوتي نيز مي باشد اين ابزارها در بخش جعبه ابزار و تعدادي نيز بصورت دستورات در منوي برنامه قرار دارند.گرچه عملكرد صدا در پريمير بخوبي بخش تصويري آن نمي باشد و داراي نقاط ضعفي است ولي مي تواند رضايت كاربران را در برنامه هاي كوتاه و برنامه هايي كه از فايل هاي صوتي كمتري بهره مي برند برآورده سازد.
محل قرارگيري كليپ هاي صوتي در پريمير، تراك هاي صوتي مي باشد كه در زير تراك هاي تصويري در پنجره TIMELINE قرار دارند.
عملكرد تراك هاي صوتي مانند تراك هاي تصويري است بطوريكه آنها را مي توان مخفي، حذف ، قفل و غير فعال نمود. حداكثر تراك هايي كه مي توان در پنجره TIMELINE استفاده نمود 99 تراك مي باشد كه سه تراك AIDEO1 , AIDEO2 , AIDEO3 بصورت پيش فرض فعال مي باشند.
نحوه وارد كردن كليپ هاي صوتي به پنجره PROJRCT و TIMELINE مانند كليپ هاي تصويري مي باشد و فرمت هايي كه توسط پريميرنسخه 6.5 پشتيباني مي شود شامل فرمت هاي AVI, WAV, AIF, MP3 و MOV مي باشد.
هنگاميكه يك كليپ تصويري را به پنجره TIMELINE منتقل مي كنيد به همراه تصوير، صداي آن كليپ هم به تراك متناظر آن منتقل مي شود و ايجاد هرگونه تغييري بر روي كليپ تصويري باعث ايجاد تغييرات بر روي فايل صوتي متصل به آن نيز مي شود بعنوان مثال اگر سرعت كليپ تصويري را افزايش دهيد صداي آن نيز با سرعت بيشتر يا به اصطلاح با دور تند پخش مي شود و يا اگر با استفاده از ابزارRAZOR برشي را در كليپ بوجود آوريد باعث ايجاد برش در فايل صوتي نيز مي شود در صورتيكه نخواهيد اين تغييرات روي قسمت صوتي آن كليپ اعمال نشود بايد كليپ صوتي و تصويري را از هم جدا نماييد.
دستور Unlik Audio And Video
اين دستور كليپ صوتي را از كليپ تصويري جدا مي نمايد و امكان ويرايش آنها را بطور مستقل در پنجره TIMELINE ميسر مي سازد.
براي استفاده از اين دستور بايد روي كليپ مورد نظر راست كليك كرده گزينه UNLINK AUDIO AND VIDEO را انتخاب نماييد و يا از ابزار LINK كه در جعبه ابزار قرار دارد (شكل 8 ) استفاده كنيد . اين ابزار داراي عملكرد دوگانه مي باشد بطوريكه اگر كليپ صوتي و تصويري بهم متصل باشند باعث جداشدن آنها و اگر غير متصل باشند باعث پيوستن آنها بهم مي شود.
شكل 8

نحوه جداكردن كليپ ها با استفاده ازابزار LINK
در مرحله اول با استفاده از ابزار LINK روي بخش صوتي يا تصويري آن كليپ يكبار كليك نماييد تا به حالت انتخاب درآيد سپس در مرحله بعد ابزار ماوس را بر روي قسمت ديگر كليپ برده تا به شكل يك زنجير جدا شده درآيد آنگاه كليك نماييد به عبارت ديگر اگر در مرحله اول بر روي كليپ تصويري كليك كرديد در مرحله دوم بايد روي كليپ صوتي كليك نماييد (شكل 9) اگر همين عمليات را روي دو كليپ صوتي و تصويري جدا از هم انجام دهيد باعث اتصال آنها بهم مي شود.
شكل 9


وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش

alitayebi
مدیر سایت
ارسالی ها : 946
عضویت : 9 /3 /1393
تشکر ها : 83
تشکر شده : 149
2 RE استوديو تدوين ديجيتالي ( قسمت سوم )
جمعه 06 تیر 1393 - 22:50

ويرايش صدا در پنجره TIMELINE
مهمترين نكته اي كه بايد در ويرايش صدا مورد توجه قرار گيرد سينك يا هماهنگ بودن صدا با تصوير است و اين هماهنگي بايد به گونه اي باشد كه وقتي موضوعي شنيده مي شود همزمان تصوير آن نيز ديده شود بعنوان مثال در نظر بگيريد كه مي خواهيد روي كلمه "خورشيد" تصوير آن را نيز قرار دهيد براي اينكار ابتدا بايد نقطه اي را كه گوينده به كلمه "خورشيد" اشاره مي كند روي كليپ صوتي مشخص نماييد به دو طريق مي توانيد اينكار را انجام دهيد :
• از پنجره TIMELINE پيش نمايش بگيريد و صدا را گوش فرا دهيد و وقتي به نقطه مورد نظر رسيديد يك نشانه يا MARKER در آنجا قرار دهيد.
• بر روي كليپ صوتي در TIMELINE دو بار كليك نماييد تا در پنجره خودش باز شود (شكل 10) ، سپس با فشردن دكمه PLAY صدا را گوش دهيد و در نقطه مورد نظر يك نشانه اضافه نماييد. اين نشانه بر روي كليپ صوتي موجود در TIMELINE ظاهر شده و به شما در يافتن نقطه مورد نظر كمك مي نمايد .
شكل 10

اكنون به پروژه اي كه در جلسه اول ساخته ايم باز مي گرديم و اين بخش را بصورت عملي انجام مي دهيم. ابتدا تراك صوتي را باز كنيد تا كليپ صوتي با جزئيات بيشتري مشاهده شود. براي باز كردن تراك صوتي مانند تراك تصويري بايد روي مثلث كنار نام تراك كليك نماييد. همانطور كه در شكل 11 مشاهده مي كنيد شش آيكون در تراك صوتي قرار دارد كه هر كدام را به اختصار توضيح مي دهيم:

شكل 11

آيكون قفل : با كليك بر روي اين آيكون ، تراك صوتي قفل شده و مانع از انجام هر گونه تغييري بروي كليپ صوتي مي شود.

آيكون بلندگو : غير فعال كردن اين آيكون باعث مي شود تا صداي موجود در تراك صوتي خاموش شود .

آيكون PAN : باعث آشكار شدن نوار PAN/BALANCE در زير كليپ صوتي شده و به شما اين امكان را مي دهد تا صدا را به يكي از كانال هاي چپ يا راست منتقل نماييد (شكل 12).

شکل 12

نكته : برخي از ويژگي هاي صدا روي سيستم هاي خانگي و فاقد كارت كپچر عمل نمي كنند.

آيكون ولوم : با كليك بر روي اين آيكون يك نوار قرمز رنگ در زير كليپ صوتي آشكار مي شود كه براي تنظيم ولوم صدا مورد استفاده قرار مي گيرد .

آيكون كليد فريم : در صورت استفاده از افكت هاي صوتي اين آيكون را فعال نماييد تا قادر به مشاهده خط افكت و كليد فريم ها گرديد.

آيكون WAVEFORM: سيگنال هاي صدا را بصورت موجي شكل نمايش مي دهد.
همانطور كه از شكل 12سيگنال هاي صدا مشخص است در بعضي قسمت ها قدرت صدا بالاتر و در بعضي قسمت ها پائين تر است در واقع بطور بصري نيز مي توان تا حدودي صدا را ويرايش نمود ولي چنانچه بخواهيد ويرايشي دقيق انجام دهيد بايد صدا را در پنجره خودش بازكرده و از نشانه ها استفاده نماييد.
نشانه ها ( MARKER )
نشانه ها براي مشخص كردن نقاط مهم بكار مي روند.حداكثر تا 10 نشانه شماره دار و 999 نشانه بدون شماره مي توان به محور زمان و هر كليپ اعمال كرد.
نحوه افزودن نشانه به كليپ ها و محور زمان
براي افزودن نشانه ها ابتدا بايد نقطه مورد نظر را بر روي كليپ صوتي يا تصويري با استفاده از خط ويرايش انتخاب كرده و از منوي CLIP دستور SET CLIP MARKER را اجرا نماييد و از كادر مقابل آن يكي از شماره ها را براي آن نقطه انتخاب نماييد. براي ايجاد نشانه روي محور زمان ، پس از انتخاب نقطه مورد نظر، دستور SET TIMELINE MARKER را از منوي TIMELINE اجرا كنيد.همچنين مي توانيد بين نشانه ها حركت كرده و يا آنها را حذف نماييد.
جهت پرش به محل يك نشانه
پس از انتخاب يك كليپ ، دستور GO TO CLIP MARKER را از منوي CLIP اجرا نماييد و از كادر مقابل آن يكي از آيتم ها را انتخاب كنيد براي حذف يك نشانه از دستور CLEAR CLIP MARKER استفاده نماييد.
اكنون به پروژه بازمي گرديم و با استفاده از نشانه ها ، تصاوير را بر اساس صدا مرتب مي نماييم همانطور كه در شكل 13 مشاهده مي شود كليپ صوتي از چند بخش تشكيل شده است كه بصورت بصري نيز قابل تشخيص مي باشد. براي شروع هر بخش از يك نشانه استفاده نماييد. ابتدا خط ويرايش را بر روي فريم اول برده و دستور SET CLIP MARKER را از منوي CLIP انتخاب نماييد و شماره 1 را به آن نقطه دهيد و به همين شيوه براي سه بخش ديگر شماره هاي 2 ،3 و 4 را اختصاص دهيد.
شكل 13

اكنون كليپ FINALE-A را مماس بر نشانه 2 قرار دهيد. نيازي به استفاده از ترانزيشن در اين صحنه نمي باشد چون ريتم صدا بطور ناگهاني عوض مي شود و بهترين ترانزيشن براي اين صحنه CUT مي باشد .چند فريم از كليپ BOYS بر روي نشانه 2 قرار گرفته كه مي توانيد آن قسمت را با استفاده از ابزار برش حذف نماييد.
براي زيبا شدن برنامه ، هر جا كه صدا تغيير مي كند از يك تصوير متفاوت استفاده كنيد. به همين منظور ، براي يكي شدن زمان تصوير با صدا بايد تغييراتي را بر روي كليپ هاي تصويري ايجاد نماييد و زمان آنها را كوتاه يا بلند نماييد نتيجه كار بايد به صورت شكل14 باشد .
شكل 14
تقويت صدا
شايد تاكنون در برنامه هاي تلويزيوني مشاهده كرده ايد كه صداي يك قسمت از برنامه بلندتراز قسمت هاي ديگر مي باشد ، استفاده از منابع مختلف صوتي با فرمت هاي متفاوت مي تواند از عوامل اصلي بروز چنين مشكلاتي باشد.بعنوان مثال فرض كنيد كه يكي از فايل هاي صوتي شما khz48 ، 16 بيت ، استريو و فايل ديگر khz22 ، 16 بيت ، مونو باشد. پر واضح است كه كيفيت اين دو فايل يكي نيست و تفاوت آشكاري با هم دارند.كنار هم قراردادن اين دو فايل از نظر فني درست نمي باشد مگر اينكه كاري كنيد تا كيفيت صداي اين دو فايل بهم نزديك گردد.
پريمير داراي ابزارهايي مي باشد كه تا حدودي زيادي مي تواند اين مشكلات را حل كرده و با افزايش و كاهش كيفيت و بزرگي صدا ، توازني منطقي بين فايلهاي صوتي به وجود آورد يكي از روش هاي تقويت صدا، استفاده از نوار قرمزرنگ يا VOLUME RUBBERBANDS مي باشد كه در زير كليپ صوتي قرار دارد و عملكرد آن مانند ولوم صداي دستگاه هاي پخش مي باشد اين نوار در حالت نرمال در مركز كليپ و با شاخص 100 نشان داده مي شود حركت دادن اين نوار به سمت بالا باعث افزايش صدا و پائين آوردن آن باعث كاهش صدا مي شود.
نحوه تنظيم ولوم صدا
نوار قرمز رنگ ولوم داراي دو اهرم مي باشد كه در ابتدا و انتهاي كليپ قرار دارد حركت دادن اين اهرم ها به سمت بالا و پائين باعث افزايش و كاهش صدا در ابتدا و انتهاي كليپ مي شود حال اگر بخواهيد تغييرات ولوم صدا را در نقاط مختلف كليپ داشته باشيد بايد اهرم هاي جديدي را در آن نقاط بوجود آوريد . براي ايجاد اهرم هاي جديد ، نشانگر ماوس را در نقطه مورد نظر روي نوار قرمز رنگ قرار دهيد . هنگاميكه شكل نشانگر ماوس به يك دست اشاره كننده به همراه دو علامت مثبت و منفي تبديل شد بر روي نوار كليك نماييد مربع كوچك قرمز رنگي در آن نقطه ظاهر شده كه همان اهرم تنظيم صدا مي باشد (شكل 15) . اكنون براي افزايش صدا ، اين اهرم را به سمت بالا و براي كاهش صدا به سمت پائين حركت دهيد. با استفاده از اين اهرم ها ، مي توانيد كنترل كاملي بر روي فايل هاي صوتي برنامه داشته باشيد و نوسانات صدا را در نقاط مختلف كليپ ، برطرف نماييد.
شكل 15
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش

alitayebi
مدیر سایت
ارسالی ها : 946
عضویت : 9 /3 /1393
تشکر ها : 83
تشکر شده : 149
3 RE استوديو تدوين ديجيتالي ( قسمت سوم )
جمعه 06 تیر 1393 - 22:50

يكي از تكنيك هاي بسيار رايجي كه با استفاده از اهرم ها، صورت مي گيرد FADE IN و FADE OUT است. همه شما، بارها و بارها استفاده از اين تكنيك را در برنامه هاي تلويزيوني ديده و شنيده ايد .
در عمل FADE IN ، صدا و تصوير بتدريج آشكار و در FADE OUT بتدريج خاموش و محو مي گردد اين تكنيك از نظر مفهومي ، گذشت زمان و تغيير يك سكانس را به بيننده القا مي نمايد بطور مثال در اكثر فيلم ها ، براي نشان دادن گذشت زمان ، تصوير وارد سياهي شده و با استفاده از عنوان يا صداي گوينده گذشت زمان اعلام مي شود.

نحوه ايجاد FADE IN / FADE OUT
با توجه به توضيحات بالا، بايد اهرم ها را در نقاطي ايجاد نماييد كه نزديك به آغاز و پايان كليپ باشد. بنابراين دو اهرم بر روي نوار قرمز رنگ ، يكي پس از اهرم شروع و ديگري قبل از اهرم پايان ايجاد نماييد (شكل 16) و همانند شكل 17 افزايش و كاهش تدريجي صدا را با جابجايي اهرم ها بوجود آوريد. افزايش فاصله بين اهرم ها و نقاط آغاز و پايان باعث افزايش زمان FADE IN و FADE OUT مي شود.

شكل 16
شكل 17


از اهرم ها بيشتر براي افزايش و كاهش تدريجي صدا در كليپ هاي صوتي استفاده مي شود و روش مناسبي براي افزايش يكنواخت صدا در كل كليپ نمي باشد چنانچه بخواهيد نوار تراز صدا را در كل كليپ تغيير دهيد بهتر است از ابزار FADE ADJUSTMENT استفاده نماييد (شكل 18) .
شكل 18

براي استفاده از اين ابزار ، بايد آن را روي نوار قرمزرنگ قرار داده و در جهت مورد نظر حركت دهيد (شكل 19) .
نگه داشتن كليد SHIFT در حين جابجايي نوار قرمز رنگ ، امكان تنظيم دقيق و عددي ولوم صدا را ميسر مي سازد. همچنين اگر بخواهيد در نوار ولوم صدا يك تغيير ناگهاني بوجود آوريد بايد ازابزار FADE SCISSORS استفاده نماييد كه همزمان دو اهرم در كنار هم ايجاد مي نمايد (شكل 20) . براي حذف يك اهرم نيز، با ماوس اهرم مورد نظر را گرفته و به خارج از كليپ صوتي بكشيد.
شكل 19
شكل 20

اكنون پيش از ادامه آموزش روش هاي تقويت صدا ، به بخش تراك هاي تصويري رفته و يكي از تراك ها را بازكنيد و كليپي را در داخل آن قرار دهيدآنگاه روي آيكون نمايش دهنده نوار تيرگي تصوير يا OPACITY RUBBERBANDS كليك نماييد .
همانطور كه در شكل 21 مشاهده مي شود يك نوار قرمز رنگ در زير كليپ تصويري قرار دارد كه نحوه كاركرد با آن دقيقا، مشابه نوار تنظيم ولوم مي باشد ولي عملكرد آن كمي متفاوت است. اين نوار در كليپ هاي تصويري مقدار تيرگي و شفافيت تصاوير را مشخص مي سازد كه پريمير براي تصاوير نرمال مقدار تيرگي را با عدد 100 و مقدار شفافيت كامل را با عدد صفر نشان مي دهد و فاصله بين اين مقادير بيانگر نيمه شفاف بودن تصوير است.

شكل 21

با استفاده از اين نوار مي توان مقدار تيرگي تصوير را تغيير داد و همزمان دو تصوير را با هم مشاهده نمود اين تكنيك در سينما SUPER IMPOSE ناميده مي شود و داراي كاربردهاي متفاوتي مي باشد كه از آن جمله مي توان به نشان دادن توهم ، رويا و افكار دروني يك فرد اشاره نمود.براي درك بهتر اين تكنيك تمرين ساده اي را انجام مي دهيم :
ابتدا كليپ هاي BOYS و FINALE-A را روي همديگر قرار دهيد سپس با استفاده از ابزار FADE ADJUSTMENT روي نوار قرمزرنگ كليپ BOYS كليك كرده و با نگه داشتن كليد SHIFT آن را به سمت پائين حركت داده تا به عدد 50 برسيد (شكل 22) . اكنون پروژه را رندر نموده و صحنه را مشاهده نماييد نتيجه بايد نمايش دو تصوير بطور همزمان باشد.
مبحث ايجاد شفافيت و TRANSPARENCY را در شماره بعدي مجله به تفضيل خواهيم گفت اكنون ادامه روش هاي تقويت صدا را پي مي گيريم.
شكل 22

تنظيم GAIN
يكي ديگر از روش هاي تقويت صدا، افزايش GAIN يا بزرگي صدا است كه پريمير مقدار آن را در حالت نرمال بر روي 100 قرار مي دهد و مقدار بيش از 100 باعث افزايش GAIN و مقدار زير 100 باعث كاهش آن مي گردد و حداكثر تا 200 % قابل افزايش است.
نحوه تنظيم GAIN
• ابتدا با استفاده از ابزار SELECTION كليپ صوتي را انتخاب و از منوي CLIP دستور AUDIO OPTIONS …..AUDIO GAIN را اجرا نماييد.
• در پنجره بعدي مقدار مورد نظر را وارد نماييد كه براي افزايش قدرت صدا، مقدار بيش از 100 و براي كاهش آن ، مقدار زير 100 را درج نماييد همچنين كليد SMART GAIN امكان تنظيم بزرگي صدا را بصورت خودكارميسر مي سازد.

اكنون مبحث صدا را با معرفي چند افكت و انجام يك تمرين به پايان مي بريم گرچه هنوز مطالبي در ارتباط با صدا باقيمانده است ولي بدليل محدوديتي كه در اين نوع آموزشها وجود دارد طبيعتا امكان بازگو نمودن تمام قسمتهاي برنامه به تفضيل ميسر نمي باشد در اين شيوه آموزش ، بيشتر تمركز بر روي پارامترهاي اصلي برنامه مي باشد كه با پشتكار، علاقه و تمرينهاي شما ميتواند تكميل گردد
افكت هاي صوتي
در شماره گذشته نحوه كاركردن با افكتهاي تصويري و ايجاد كليد فريم براي آنها را آموختيد نحوه استفاده از افكتهاي صوتي نيز به همان صورت مي باشد فقط به اين نكته توجه داشته باشيد كه عملكرد افكتهاي صوتي با توجه به نوع فايل صوتي، كه يك موسيقي باشد يا يك نريشن و از چه فركانس ، شدت، اندازه و ... برخوردار باشد، ميتواند تا حدودي متفاوت باشد .

HIGH PASS, LOW PASS :
اين افكتها كه در پوشه BANDPASS قرار دارند براي كاهش صداي NOISE استفاده مي شوند كه HIGH PASS براي حذف فركانسهاي پائين و LOW PASS براي حذف فركانسهاي بالا مي باشد

FILL LEFT, FILL RIGHT :
صداي كليپ را به يكي از كانالهاي چپ يا راست منتقل مي نمايد

COMPRESSOR/EXPANDER :
براي افزايش GAIN صدا مورد استفاده قرار مي گيرد افزايش GAIN در پريمير بر روي كل كليپ اعمال ميشود در حاليكه با اين افكت ميتوان ، افزايش بزرگي صدا را فقط بر روي صداهاي زير يا بم كليپ اعمال نمود

ECHO :
در پوشه REVERB & DELAY قرار دارد و باعث تكرار صدا در فواصل زماني مشخص مي شود

MUTITAP DELAY :
اين افكت، تركيبي از افكتهاي مختلف تكرار و انعكاس صدا را ارائه مي دهد

REVERB :
اثر انعكاس صدا دردو محيط ، LARGE ROOM وMEDIUM ROOM را شبيه سازي مي نمايد پيش از تغيير پارامترهاي ديگر، محيط انعكاس را انتخاب كنيد

TC WORKS :
افكتهاي TC WORKS كه محصول شركت معتبر TC ELECTRONICS مي باشد از افكتهاي جالب توجه پريمير مي باشد اين افكتها قابليت افزايش صدا، شبيه سازي صدا در تلفن و شبيه سازي انعكاس صدا در محيطهاي مختلف را دارا مي باشد از افكتهاي بسيار كارآمد اين مجموع ، افكت TC REVERB مي باشد كه نحوه استفاده از آن را شرح خواهيم داد

TC REVERB :
اين افكت اثر انعكاس صدا را در 18 مكان مختلف با محاسبه الگوريتم صدا و ابعاد مكانها، بخوبي بازسازي مي نمايد مكانهايي كه در اين افكت مورد استفاده قرار مي گيرد شامل:
DEFAULT
DRUM BOOTH BRIGHT
SMALL ROOM BRIGHT
DRUM BOOTH DARK
SMALL ROOM DARK
HUGE CATHEDRAL
MEDIUM ROOM BRIGHT
LARGE CATHEDRAL
MEDIUM ROOM DARK
CHURCH
LARGE ROOM BRIGHT
LARGE HALL BRIGHT
LARGE ROOM DARK
LARGE HALL DARK
SMALL HALL BRIGHT
SPRING
SMALL HALL DARK
GRAND HALL



نحوه استفاده از افكت
دراين تمرين مي خواهيم صداي موجودات فضايي را بازسازي نماييم ابتدا يك فايل صوتي كه فقط شامل صدا باشد به تراك صوتي منتقل نماييد در صورت لزوم ، ميتوانيد فايل SPACE را از وب سايت ماهنامه دانلود نماييد سپس افكت TC REVERB را به كليپ صوتي اعمال نماييد پنجره تنظيمات افكت بطور خودكار نمايان مي شود (شكل 29) اين پنجره شامل سه كليد ROM,DECAY, MIX مي باشد كه كليد ROM براي انتخاب مكانهاي مختلف ، كليد DECAY براي تعيين طول زمان طنين و كليد MIX براي درهم آميزي سيگنالهاي توليد شده مي باشد و كليد مدور VALUE براي تغيير پارامترهاي اين سه كليد مي باشد
اكنون كليد ROM را فعال نموده و با استفاده از كليد مدور VALUE مكان HUGE CATHEDRAL را بعنوان مكان شبيه سازي صدا انتخاب نماييد اين آيتم انعكاس صدا در يك كليساي بسيار بزرگ را شبيه سازي مي نمايد سپس كليد DECAY را انتخاب و مقدار آن را براي ايجاد طنين و پژواك طولاني تر،افزايش دهيد مقدارآن را روي عدد 5 قرار دهيد در مرحله بعد پارامترMIX را تغيير دهيد مقدار بين 55% تا 65% بسته به صداي فايل ميتواند مناسب باشد اكنون با استفاده از كليد PREVIEW كليپ صوتي را گوش دهيد و اگر از نتيجه راضي نبوديد مقدار پارامترهاي DECAY وMIX را تغيير دهيد همچنين از افكتهاي ديگر نيز مانند ECHO براي اثر گذاري بيشتر ، مي توانيد استفاده نماييد در انتها براي اينكه صدا كمي خشن تر به نظر آيد سرعت آن را كاهش دهيد براي اينكار گزينه SPEED را از منوي كليك راست انتخاب نموده و مقدار بين 70 تا 80 را براي آن انتخاب نماييد

وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش






برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :