تبلیغات در اینترنتclose
عوامل ذهنی و آشفتگی های فکری
عوامل ذهنی و آشفتگی های فکری
بازدید : 62 | پنجشنبه 10 بهمن 1398 - 08:11
alitayebi
مدیر سایت
ارسالی ها : 782
عضویت : 9 /3 /1393
تشکر ها : 80
تشکر شده : 142
عوامل ذهنی و آشفتگی های فکری
درمان حواس پرتی و عدم تمرکز
در صورتی که فکر می کنید فردی معمولی هستید و مطالعه ی روزانه تان به دلیل حواس پرتی و عدم تمرکز، با مشکل مواجه شده است، از طریق تکنیک هایی مشاوره ای که در ادامه خواهیم گفت، می آموزید که چگونه متمرکز تر باشید و از زمان تان بهتر استفاده کنید.
در صورتی که قصد داشته باشید تا در کوتاه ترین زمان، حجم زیادی از مطالب را یاد بگیرید و در ذهن نگه دارید، بیش از هر چیز نیازمند بهبود مهارت های تمرکز و مقابله با عدم تمرکز است.
چرا تمرکز کردن مهم است؟
توجه و تمرکز یکی از اساسی ترین کلیدهای مطالعه ی موفق است.
برای درک اینکه چرا تمرکز تا این حد مهم است، لازم است تا مزایای یک ذهن متمرکز را مرور کنیم.
  1. تمرکز به شما قدرت تصمیم گیری سریع می دهد.

  2. وقتی متمرکز هستید، می توانید سریع تر تصمیم بگیرید و از فرصت های تان بهترین استفاده را ببرید.
    1. تمرکز، قدرت یادگیری تان را افزایش می دهد.

    2. فردی که دارای تمرکز قوی باشد مطالب را سریع و منظم به خاطر می سپارد و در موقع نیاز آن را
      به کار می گیرد. حافظه خوب به فرد توانایی این را می دهد که مطالب را سریع به خاطر بسپارد و در موقع لزوم از آن به راحت استفاده کند.
      1. تمرکز، باعث می شود هدفمند شوید.

      2. وقتی فکری متمرکز دارید، کمتر بر سر دوراهی قرار می گیرید و سریع تر در مسیر اهداف واقعی تان حرکت خواهید کرد.
        1. صرفه جویی در وقت و انرژی

        2. با داشتن ذهنی متمرکز، نیاز به خواندن چندین و چندباره ی مطالب ندارید و به راحتی یاد خواهید گرفت.


          مهم ترین دلایل عدم تمرکز چیست؟
          عدم تمرکز یا همان حواس پرتی عبارت است از عدم توانایی کنترل و هدایت افکار در جهت خاص.
          به عبارت دیگر هر گونه دور شدن از روند مطالعه و یا کاری که بناست در زمان مشخصی به پایان برسد، به دلیل درگیر شدن فکر با افکار یا تخیلات دیگر را حواسپرتی گویند.
          برای غلبه بر حواس پرتی و افزایش تمرکز، اولین کار شناسایی منشا و دلایل ایجاد حواس پرتی است
          در مرحله بعد به یادگیری مهارت ها و روش های افزایش تمرکز خواهیم پرداخت
          می توانید هم زمان با مطالعه ی این مطلب، به این سوال پاسخ دهید که عوامل حواس پرتی در زندگی روزانه من تا چه اندازه وجود دارند؟
        3. خستگی و کم خوابی

        4. بررسی های بسیاری نشان می دهد که کم خوابی، نه تنها تمرکز، که حافظه کوتاه مدت و بسیاری دیگر از کارکردهای ذهنی را مختل می کند.
          هنگامی از خواب محروم می شوید یا به مقدار کمی می خوابید، میزان تمرکز و توجه تان افت قابل توجهی پیدا می کند.
          کار زیاد و عدم استراحت کافی می تواند به شدت در میزان توان شما برای تمرکز تاثیر بگذارد.
        5. انجام همزمان چند کار و عدم تمرکز

        6. اگر مشغله های زیادی دارید و در طی روز، چندین کار را انجام می دهید،احتمال حواس پرتی بیشتر می شود و شما به ابزارهای تمرکزی بیشتری مانند یادداشت ها، هشدارها و… نیازمندتر خواهید بود.
        7. مصرف داروها

        8. اختلال تمرکز ممکن است به دلیل قطع تنفس حین خواب، افسردگی، کم خونی یا بیماری تیروئید ، (ADHD) بیماری هایی مانند اختلال بیش فعالی و کم توجهی شکل گیرد
          برخی از داروها مانند درمان کننده های افسردگی، صرع یا عفونت های آنفلوآنزا نیز اختلال تمرکز را به همراه دارند.
        9. عوامل ذهنی و آشفتگی های فکری

        10. افکار منفی اتوماتیک، یعنی افکار آزاردهنده ای که در طی روز به دهن تان می رسد، نیز نقش اساسی در کاهش تمرکز دارد. وقتی این افکار به ذهن تان هجوم می آورند، جایی برای تمرکز بر موضوعات مهم تر باقی نمی ماند.
        11. مزاحمت های الکترونیک و محیطی در ایجاد حواس پرتی

        12. فضاهای مجازی، گوشی تلفن همراه و صفحات مجازی، می توانند منجر به اختلال تمرکز شوند.
          بهتر است به این سوال پاسخ دهید که ” روزانه چه میزان از وقتم را در صفحات مجازی سپری می کنم؟ آیا مزاحمت های محیطی، تا چه حد منجر به حواس پرتی ام شده اند؟”





          مهم ترین تکنیک های افزایش تمرکز و توجه
          حال که با عوامل ایجاد کننده ی حواس پرتی آشنا شده اید لازم است برای بهبود تمرکزتان دو گام اساسی بردارید:
        13. گام اول) عوامل پرت کننده ی حواس را حذف کنید.[*]گام دوم) تکنیک های افزایش تمرکز و حافظه را طبق آنچه در زیر گفته می شود و به صورت روزانه اجرا کنید.[*]تکنیک بودن در اینجا و اکنوناگر در اتاق کار، دفتر و یا کلاس قرار دارید، به همه ی محرک های محیطی به خوبی و با جزییات کامل، دقت کنید.

        14. هیچ چیز را از قلم نیندازید و تلاش کنید تا همه چیز را به خاطر بسپارید.
          سپس چشم های تان را ببندید و آنچه مشاهده کرده اید را به ترتیب و با دقت، با صدای بلند بیان کنید.
          این روش به شما کمک می کند تا علاوه بر بهبود حافظه، در لحظه ی حال قرار بگیرید و افکار منفی را تجربه نکنید.
          شما در حال تجربه ی لحظه ی اینجا و اکنون هستید و چیزی برای حواس پرتی وجود ندارد.
        15. تکنیک تمرکز گشتالتی برای تمرکز بیشتر

        16. در حین مطالعه، ممکن است افکار منفی زیادی به صورت خودکار به دهن تان برسد که شما را آشفته و نگران می کند.
          ممکن است حتی ساعت ها به نشخوار این افکار بپردازید و بعد با نگاه به ساعت متوجه گذر مدت زمان طولانی از وقت تان شوید.
          بار دیگری که این افکار به ذهن تان رسیدند، به جای تلاش برای حذف آن ها، مداد تان را کنار بگذارید و به افکارتان به صورت کامل توجه کنید.
          اجازه دهید تا افکارتان با شما گفت و گو کنند و شما به خوبی به آن ها توجه کنید.
          توجه به افکار باعث می شود تا آن ها کمتر برای تان ایجاد مزاحمت کنند و مطالعه ی بهتری داشته باشید.
          ادامه مطلب در سایت مشاورانه
          منبع: مشاوره روانشناسی مشاورانه
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش

filesell





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :