رشته دیجیتال مارکتینگ چیست
بازدید : 44 | پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 15:21
alitayebi
مدیر سایت
ارسالی ها : 935
عضویت : 9 /3 /1393
تشکر ها : 83
تشکر شده : 148
رشته دیجیتال مارکتینگ چیست




دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد



بسیاری از مشاغل به دنبال دریافت یک وب سایت یا به روز رسانی وب سایت قدیمی خود هستند. حساب‌های اینستاگرام، توییتر، لینکدین و توییتر به‌طور کامل در وب ادغام شده‌اند و بسیاری از افراد و کسب‌وکارهای کوچک که توانایی یا بودجه لازم برای راه‌اندازی و راه‌اندازی یک وب‌سایت را ندارند، رسانه‌های اجتماعی را به عنوان تنها نقطه تماس خود انتخاب کرده‌اند. مشتریان

در چنین شرایطی طبیعی است که «دیده شدن» و «شنیده شدن» به یک ضرورت جدی تبدیل شود. این شرایطی است که همه به ابزارهای دیجیتال مجهز هستند و صداها در این فضا آنقدر بلند است که اگر به سواد دیجیتال و ابزار دیجیتال مارکتینگ مجهز نباشید، بعید است صدایتان شنیده شود.

می دانیم که دوره های بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است و افراد زیادی در کلاس های بازاریابی اینترنتی شرکت می کنند و خود را وقف آموزش بازاریابی دیجیتال می کنند. اما سوال اینجاست که دانشگاه ها چقدر بازاریابی دیجیتال را جدی گرفته اند؟ آیا مدرسه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟

در این درس کمی در مورد پاسخ این سوال صحبت خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه ها
اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که دانشگاه ها ذاتاً نگاه متفاوتی به حوزه های علمی، تخصصی و حرفه ای دارند. نگاهی به بزرگترین دانشگاه های جهان نشان می دهد که بسیاری از دانشگاه ها ابزار آموزشی را وظیفه اصلی خود نمی دانند. بلکه به دنبال تقویت بنیان فکری دانشجو در زمینه های مختلف هستند.

به همین دلیل است که وقتی فردی به عنوان مهندس برق یا مهندس مکانیک یا مهندس کامپیوتر فارغ التحصیل می شود، ممکن است نتواند وظایف ساده ای را که یک تکنسین برق یا مکانیک یا یک برنامه نویس انجام می دهد، انجام دهد.اما نکته دانشگاه این است که شما قرار است مبانی علمی را بدانید و بعداً تجربه کسب کنید.

البته این را نمی توان به همه دانشگاه ها و مراکز آموزشی نسبت داد. به خصوص که مراکز زیادی در اروپا هستند که سعی کرده اند از این الگو جدا شوند. با این حال، وقتی به بازاریابی دیجیتال در دانشگاه ها فکر می کنید، باید بپذیرید که انتظارات شما با آنچه که مثلاً در دوره دیجیتال مارکتینگ در یک موسسه آموزشی رایگان یا مرکز توسعه شخصی تدریس می شود، متفاوت است.

چهار رویکرد برای آموزش بازاریابی دیجیتال
همه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دیدگاه یکسانی در مورد بازاریابی دیجیتال ندارند. اگرچه نمی توان تقسیم بندی قطعی کرد، اما در متمم با بررسی دانشگاه های مختلف توانستیم حداقل چهار رویکرد جدی در آموزش بازاریابی دیجیتال (در قالب رشته های دانشگاهی) شناسایی کنیم:

رویکرد اول | دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه ای از بازاریابی است.
بسیاری از دانشگاه ها معتقدند دیجیتال مارکتینگ یک رشته دانشگاهی مستقل نیست، بلکه باید به عنوان یکی از زیرشاخه ها یا گرایش های مدیریت بازاریابی در نظر گرفته شود.

بازاریابی در دهه های اخیر چندین دوره را پشت سر گذاشته است که برخی از محققان و نویسندگان از جمله فیلیپ کاتلر این دوره ها را به عنوان نسل های بازاریابی تعبیر کرده اند. برای افرادی مانند کاتلر، توسعه دنیای دیجیتال منجر به شکل گیری نسل چهارم بازاریابان شده است.

وقتی فکر می کنید دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه ای از بازاریابی است، طبیعتا حوزه دیجیتال مارکتینگ معنا پیدا نمی کند و تغییر مباحث مدیریت بازاریابی و گنجاندن دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی منطقی تر است.

رایان لانگان و همکارانش در مقاله ای جالب به بررسی آموزش بازاریابی دیجیتال در دانشگاه های آمریکا پرداختند (فایل PDF مقاله).آنها توضیح می دهند که بسیاری از دانشگاه های آمریکا بازاریابی دیجیتال را تنها در کنار محتوای دوره های بازاریابی سنتی خود گنجانده اند. برخی از دانشگاه ها پا را فراتر گذاشته و چند درس انتخابی را در ترم های خود در حوزه دیجیتال گنجانده اند. دانشگاه های بسیار کمی وجود دارند که مایل به ارائه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال هستند.

رویکرد دوم | دیجیتال مارکتینگ مستقل و مکمل
بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبر دنیا روش دیگری را انتخاب کرده اند. آنها به این نتیجه رسیده اند که موضوعات بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است و نمی تواند در گوشه ای از دوره های مدیریت بازاریابی قرار بگیرد. اما به جای ارائه چنین آموزشی در قالب دوره های رسمی (مثلاً لیسانس یا فوق لیسانس)، ترجیح می دهند دوره های مستقلی را در قالب دوره های حرفه ای یا آموزش مهارتی ارائه دهند.

برخی از این دوره ها فقط برای دانشجویان، کارکنان و اساتید همان دانشگاه و در برخی دیگر نیز علاقه مندان خارج از دانشگاه می توانند شرکت کنند.

در زیر نمونه هایی از این دوره های مستقل و تکمیلی آورده شده است:

دوره کارشناسی ارشد بازاریابی دیجیتال در دانشکده تجارت لندن
دوره استراتژی بازاریابی دیجیتال دانشگاه هاروارد
دوره بازاریابی رسانه های اجتماعی در دانشگاه استنفورد
دوره دیجیتال مارکتینگ با همکاری دانشگاه آکسفورد
دوره تحلیل بازاریابی دیجیتال در MIT
بازاریابی دیجیتال: دوره ای در دیدگاه استراتژیک در دانشگاه ییل
دوره مینی MBA بازاریابی دیجیتال در دانشگاه راتگرز
رویکرد سوم | لیسانس دیجیتال مارکتینگ
در یک بررسی ساده و مقدماتی به نظر می رسد کشورهای اروپایی این رویکرد را بیشتر در پیش گرفته اند.در اروپا، وقتی دانشگاه ها و کالج های کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و ایتالیا را مرور می کنید، پیشنهادات مختلفی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در بازاریابی دیجیتال پیدا خواهید کرد.

این دوره ها معمولاً سه ساله هستند و ترکیبی از دانش مدیریت و مهارت های بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهند. به عنوان مثال، مدرسه تجارت و نوآوری برلین (linBerlinSBI) شامل دوره های کارشناسی زیر در "بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی" است (+):

مفاهیم مدیریت و کسب و کار بازاریابی و برندسازی در شبکه های اجتماعی
اقتصاد تجارت رفتار مصرف کننده مشتری
روش‌شناسی و پیش‌بینی نوآوری خلاق در استارت‌آپ‌ها
تجزیه و تحلیل دیجیتال مارکتینگ مدیریت مالی داده کاوی
استراتژی رهبری کسب و کار و تصمیم گیری تجاری
همانطور که می بینید، از منظر آکادمیک، دیجیتال مارکتینگ به چند مفهوم فنی مانند سئو و تولید محتوا، استراتژی محتوا و بازاریابی ایمیلی محدود نمی شود، بلکه موضوعات مختلف دیگری را نیز پوشش می دهد.

تمرکز چهارم بازاریابی دیجیتال در مقطع کارشناسی ارشد.
در مقطع کارشناسی، بازاریابی دیجیتال معمولاً در یکی از سه فرمت آموزش داده می شود:

کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ: این روش ارائه بازاریابی دیجیتال تحت کارشناسی ارشد هنر بیشتر بر جنبه "آفرینش" و همچنین "شناسایی جامعه به عنوان بستری برای استفاده از بازاریابی دیجیتال" متمرکز است. خلاقیت، مدیریت تغییر، رهبری، مدیریت پروژه و طراحی کاربر محور از جمله موضوعاتی هستند که در کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ تحت پوشش قرار می گیرند.

MBA بازاریابی دیجیتال: می دانید که مشاغل MBA بسیار متنوع هستند. بازاریابی دیجیتال یکی از گرایش هایی است که در سال های اخیر در دوره MBA رواج یافته است.بنابراین، کسانی که در رشته MBA در دانشگاه ها تحصیل می کنند ممکن است این فرصت را داشته باشند که بازاریابی دیجیتال را به عنوان رشته خود انتخاب کنند.

کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ – سومین فرم آموزش بازاریابی دیجیتال در قالب کارشناسی ارشد ارائه می شود. در این حالت معمولاً جنبه های مطالعه، تحقیق و تحلیل دیجیتال مارکتینگ برجستگی بیشتری دارد.

موارد زیر تنها چند نمونه از دوره های بازاریابی دیجیتال در مقطع کارشناسی هستند:

بازاریابی دیجیتال (کارشناسی ارشد) در دانشگاه ساوتهمپتون
MBA در بازاریابی دیجیتال در مدرسه استرن دانشگاه نیویورک
رسانه و جامعه دیجیتال (MA) در دانشگاه شفیلد
برخی از دروس ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد در بازاریابی دیجیتال به شرح زیر است:

شناخت جامعه دیجیتال هویت دیجیتال داده کاوی و تجزیه و تحلیل
روش تحقیق دیجیتال اخلاق اقتصاد دیجیتال فضای دیجیتال
تحقیقات رسانه های اجتماعی مدیریت تبلیغات در بازارهای شبکه
داستان گویی دیجیتال بازاریابی بازاریابی بازاریابی آنلاین رفتار کاربر
تکامل رسانه های دیجیتال، تفکر طراحی داده های بزرگ و فناوری های جدید
روش تحقیق تجارت الکترونیک دیجیتال مدیریت دارایی دیجیتال
حقوق تجزیه و تحلیل وب دیجیتال تجسم بصری داده ها
مدیریت ارتباط با مشتری گیمیفیکیشن تولید محتوا
در خاتمه، آنچه در دانشگاه ها به عنوان رشته بازاریابی دیجیتال تدریس می شود، بسیار دور از تصور کلی از دیجیتال مارکتینگ است که بسیاری از ما در ذهن داریم. اگر کسی بازاریابی دیجیتال را در بهبود سئو سایت یا پست خود در اینستاگرام برای چند هفته ببیند یا چه کاری برای کمک به استوری فروش ما انجام دهد، بعید است که مطالعه بازاریابی دیجیتال او را به آنچه که دوست دارد و قصد دارد نزدیکتر کند. انجام دادن. ..
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش






برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :